Din culisele Helpline-ului Anti-Anxietate: experiența voluntarilor

 

Suntem aproximativ 50 de voluntari care preiau apeluri pe linia gratuită anti-anxietate. Suntem oameni care, în aceste zile, trec peste propriile îngrijorări și le răspund cu blândețe și calmitate oamenilor care se simt pierduți într-un haos emoțional.

 

Suntem oameni dedicați oamenilor. Și este rândul nostru să împărtășim cu voi ceea ce simțim:

 

Trăim vremuri tensionate, pe care nu le-a mai trăit nici unul dintre noi până acum. Este solicitant, ca voluntar, să fii prezent la fricile celor care sună disperați și copleșiți de ce trăiesc, în condițiile în care și noi suntem încercați de aceleași temeri pentru că trăim în același context.
Pe de alt
ă parte, fiecare apel care se sfârșește cu mulțumiri din partea celui care sună îmi face inima să tresară de bucurie și mulțumire că am reușit să fiu de ajutor celui care a aplelat la serviciul nostru. Fiecare apel care se sfârșește așa îmi dă încrederea că facem lucruri minunate. Experiența acestor zile ca voluntar la Helpline-ul anti-anxietate îmi aduce o perspectivă nouă cu privire la diferitele moduri în care reacționează oamenii la același tip de stimuli.”Adriana Frățilă (studentă, Psihologie);

 

M-a impresionat numărul persoanelor tinere care se îngrijorează mai mult pentru cei dragi decât pentru propria persoană, dar mai important este faptul că aceștia caută soluții. Personal, aceste apeluri mă motivează, pentru că la sfârșitul apelului simt încărcată de energie pozitivă știind că, măcar pentru un timp, am reușit să liniștesc un om și să îl sprijin în găsirea soluțiilor benefice pentru el.
Le-aș recomanda oamenilor ca în această perioadă să comunice mai mult cu familia, să se apropie, să fie mai deschiși cu cei apropiați, dar și față de ei înșiși. Să își conștientizeze sentimentele și emoțiile și să știe că nu sunt singuri.” Alexandra Stoianov (psiholog);

 

Pe cât este de frumos să fiu voluntar la Helpline Anti-anxietate, pe atât este de greu, fiindca problemele emoționale cu care se confruntă cei care ne sună sunt copleșitoare. Este o experiență frumoasă pentru că poți să ajuți pe cineva care are o nevoie reală, este o experiență frumoasă datorită faptului că oamenii sună, iar acest lucru arată că ei conștientizeaza că se confruntă cu o problemă, că au nevoie de ajutor și că nu au cum să se descurce singuri atunci când gândurile și emoțiile îi copleșesc.
Am fost impresionată de
cât de mult li se schimbă starea în bine acestor oameni atunci cand simt că au cu cine săși împărtășească problemele, fără a fi judecați.” – Izabela Bărculeț (psihoterapeut psihanalitic in formare);

 

“Experiența acestor zile m-a făcut să conștientizez fragilitatea emoțională pe care o avem în fața unor evenimente neprevăzute. Trăim o perioadă care ne demonstrează, poate într-o forma brutală, nevoia fundamentala de conexiune cu oamenii, cu natura si atașamentul față de toate obiceiurile noastre zilnice. Ascultarea, non-judecata, tehnicile terapeutice și împărtășirea omenească a temerilor au dus, în majoritatea cazurilor, la o calmare sufletească a celui care ne-a apelat, la o mângâiere sau, pur și simplu, la speranța totul va fi bine.

Sfatul meu ar fi să acceptăm provocarea de a fi altfel decât am fost până acum. Și să alegem, pentru propriul bine și al celor la care ținem, sa ne orientăm către activități, cât de mărunte, care aduc bucurie sufletului.” – Liliana Zăvoeanu (studentă, Psihologie);

 

„În această perioadă tulbure și guvernată de anxietate, am primit apeluri de la oameni îngrijorați, speriați, dar în același timp responsabili. Am văzut grija lor pentru apropiați, dar și pentru comunitate. Am văzut responsabilitatea cu care au tratat lucrurile, înțelegând cât de importante sunt izolarea și respectarea măsurilor ridicate de igienă în această perioadă. Aș dori să rog oamenii să aibă grijă de ei și de cei apropiați lor, de la copii, adolescenți, adulți și până la seniori. Să îi liniștească și să le explice că această perioadă va trece și ne vom putea apoi relua activitățile normale. Acum tot ce trebuie să facem în continuare este să ne păstrăm raționali și să respectăm cerințele de stopare a evoluției virusului.” Ana Mădălina Petre (studentă, Psihologie);

 

Ajutoarele pe care pot să le ofer celor care sună sunt gândul și cuvântul bun. Sunt aici să ascult, să înteleg prin ce trece fiecare apelant în parte și să ofer un răspuns, dacă acesta este cerut și necesar (de la furnizarea informațiilor utile în acest moment, din surse verificate, psihoeducație despre ceea ce înseamnă anxietatea, cu manifestările sale, până la sprijinul emoțional pe care îl ofer).
Pe mine m-a impresionat receptivitatea oamenilor la sugestiile oferite. Îi sfătuiesc să rămână informați, responsabili pentru ei și cei dragi și cu speranța ca se va așeza ordinea bună în toate locurile și lăcașele interioare. Nu lăsați gândurile negative să vă acapareze ca o iederă și să vă slăbească! Atunci când frica va trece, vom putea reveni cu energie la ce este util și frumos.” – Roxana Călin (studentă, Psihologie);

 

“Să pot ajuta oameni care se confruntă cu diverse frici, cu sentimente de nesiguranță, cu temeri pentru viața lor sau a celor dragi și să simt că le pot oferi un moment de liniște interioară, toate acestea mi-au dat speranța că vom putea trece mai ușor peste provocările acestei situații de criză.
Cu toții suntem vulnerabili și putem avea momente în care ne simțim descurajați, triști sau depășiți de situație, dar asta nu înseamnă că suntem slabi, ci suntem oameni. Nu vă temeți să acceptați acest lucru și cereți ajutor, vorbiți despre ceea ce vă frământă! Aveți, astfel, ocazia să vă regăsiți starea de bine și să deveniți mai puternici, atât pentru voi, cât și pentru cei dragi vouă.” – Raluca Neacșu (psiholog);

 

“Mă bucur ca am putut să ajut persoane care se aflau în timpul sau imediat după un atac de panică. Din păcate, consumul mare de informații nu ajută în această situație, iar bombardamentul mediatic poate accentua starea de anxietate, firească, de altfel, pentru acest moment. Persoanele care au sunat erau familiarizate cu emoții similare din trecut, iar criza actuală doar a renăscut trăiri vechi; le-am ajutat să conștientizeze importanțînceperii/reluării psihoterapiei, precum și a împărtășirii cu cei apropiați a stărilor pe care le au.
Persoanele care sună m-au făcut să înțeleg, încă o dată, cât de importantă este ascultarea fără judecată a celor de lângă noi. Cu inteligență emoțională, comunicare deschisă și empatie putem depăși, împreună, orice criză! ” – Simona Jugăstreanu (studentă, Psihologie);

 

 

Am vrea să-i ajutăm pe toți cei care ne sună? Da. Am vrea să-i știm în siguranță din punct de vedere fizic? Da. Am vrea să-i știm în siguranță din punct de vedere mintal și emoțional? Da.

Din păcate, nu putem oferi garanții, mai ales în această perioadă de instabilitate. Ceea ce știm, însă, este că vom rămâne în continuare la capătul celălalt al firului, așteptând apel, după apel, după apel.

0374.456.420

 


CRISTINA GLOMNICU
Cristina Glomnicu este studentă în anul II la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. Este absolventă de studii de licență și master în cadrul Departamentului de Jurnalism, Relații Publice, Sociologie și Psihologie, Universitatea Lucian Blaga, Sibiu. Totodată, deține certificat de competențe psihopedagogice. De-a lungul timpului a scris articole pe diverse teme, printre care educație, justiție, sănătate.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *