Despre beneficiile anxietății

Deși termenul “anxietate” nu le mai este de mult străin românilor, noi, voluntarii DepreHub, primim o mulțime de apeluri din partea oamenilor care ne cer ajutorul în gestionarea acestei emoții. Cei mai mulți dintre ei se confruntă nu doar cu simptome emoționale ca: iritabilitate, sentimente de îngrijorare și temeri profunde, val de panică copleșitoare, ci și cu simptome fizice: amețeală, insomnie, transpirație, palpitații, amorțeală, dureri de cap sau de stomac. Anxietatea le consumă energia si pofta de viață, îi sperie și îi face să se simtă vulnerabili, îi frustrează și le scade încrederea în propria persoană.

 

Aceste senzații fizice îi pun în gardă și ajung astfel să ceară ajutorul de frica de a nu suferi un atac de cord. Teama constantă că viața le este pusă în pericol le consumă energia si pofta de viață, îi sperie și îi face să se simtă vulnerabili, îi frustrează și le scade încrederea în propria persoană. Este important însă că, în cele din urmă, aceștia hotărăsc să ne apeleze și primesc cu deschidere recomandările noastre.

 

Adevărul este că atacurile de panică cauzate de anxietate sunt tratabile. Putem începe prin a le conștientiza, a le accepta, și a acționa pas cu pas, până ce acestea nu ne mai acaparează corpul și mintea. De fapt, aceasta este latura negativă. În realitate, anxietatea are și beneficii sau efecte pozitive:

 

  • Anxietatea poate fi privită ca un semnal. Semnalul că trebuie să faci anumite schimbări în viața ta. S-ar putea să descoperi că unele lucruri nu sunt conforme cu ceea ce îți dorești. De exemplu, o relație toxică, un loc de muncă care îți provoacă stres sau alte probleme care te fac să îți pierzi somnul. Un mediu de viață nesănătos este mediul perfect pentru ca anxietatea să își facă loc. Gândește-te ce schimbări poți face în viața ta și acționează! Pași mici, pentru schimbări mari.

 

  • Frica te ține departe de pericol. Anxietatea este un răspuns sănătos la situații care pot fi periculoase pentru tine. Poate fi un sistem care te ajută să reacționezi rapid în cazul unui obstacol, sau să te îndepărtezi dacă situația este nefavorabilă.

 

  • Conform unui studiu, o persoană anxioasă este natural mai inteligentă. Anxioșii pot fi buni analiști, gânditori critici, scriitori. Atunci când oamenii nu sunt conștienți de lucruri, situații, evenimente, circumstanțe, nu au nimic care să le creeze griji și anxietate. Însă, acei oameni care au anxietate, chiar și griji cronice, tind să obțină un scor mai mare la testele de inteligență (IQ).

 

  • Anxietatea te poate ajuta să te simți mai motivat sau mai pregătit atunci când întâmpini anumite provocări. Te ajuta să depui un efort suplimentar în activități personale sau în sarcini personale, să faci o impresie bună sau să îți îndrepți obiectivele. Este un impuls bun atunci când ai nevoie de tot ceea ce poți oferi.

 

  • S-a demonstrat că persoanele anxioase sunt mai preocupate de interacțiunea cu ceilalți, sunt mai iubitoare și înțelegătoare, precum și bune susținătoare când prietenii și membrii familiei se confruntă cu provocări. De asemenea, conexiunea cu oameni noi și construirea unor noi prietenii fac mai mult loc lucrurilor pozitive.

 

  • Anxietatea te poate ajuta să îți demonstrezi puterea, capacitatea și resursele de care dispui, pentru a-ți controla aceste stări. Acest proces, îți poate dezvolta încrederea în tine, gradul de acceptare și înțelegere pentru propria persoană.

 


ALEXANDRA STOIANOV
Alexandra Stoianov  este licențiată în psihologie și masterandă in Psihoterapii Cognitiv-Comportamentale în cadrul Universității Titu Maiorescu din București. Totodată, desfășoară activități practice în cadrul spitalului de psihiatrie Obregia și urmează cursurile de dezvoltare personală în cadrul Asociației de Hipnoterapie și Psihoterapie Cognitiv-Comportamentală (AHPCC).

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *